
Projektowanie logo – jak wyglądały loga firm sprzed lat, a jak wyglądają dziś
Współcześnie wiele firm decyduje się na projektowanie logo zgodnie z zasadą, że im prościej, tym lepiej. Nowe logotypy wyglądają bardzo podobnie. Dawno istniejące na rynku firmy decydują się nawet na rebranding, czyli przekształcenie dotychczasowego logo na rzecz nowego, stylistycznie ujednoliconego z wzorcami obowiązującymi współcześnie. Z czego to wynika?
Trudne do odróżnienia logotypy firm
Obecnie firma graficzna nie ma w zasadzie dużej ilości pracy do wykonania, gdy projektuje logo. Wynika to przede wszystkim z faktu, że wielu klientów oczekuje podobnych propozycji. Napisy mogą różnic się jedynie wielkością czy zastosowanymi kolorami, ale wszystko wygląda w zasadzie tak samo.
Zastanawiające jest, z czego to wynika. Po pierwsze, można pomyśleć, że upraszczanie logo może wynikać z chęci wprowadzenia oszczędności i zmniejszenia wydatków na zamawiane projekty graficzne. Jest to jednak błędna logika, ponieważ zmiana wyglądu logo zawsze jest kosztowna, szczególnie wtedy, gdy firma już istnieje na rynku i chce odświeżyć swój wygląd i postrzeganie w oczach klientów.
Z czego wynika podobieństwo logotypów firm?
Dawniej, logotypy prezentowane były przede wszystkim na banerach, wydrukach czy w siedzibach firm. Następnie prezentowane były na stronach internetowych na komputerach. Dziś większość użytkowników szuka informacji na smartfonach, a ich ekrany, jak wiadomo są niewielkie. Oznacza to, że logotypy muszą wyglądać świetnie i być czytelne w małych rozmiarach. Co więcej, nadal powinny świetnie wyglądać na starych nośnikach i urządzeniach.
To wszystko sprawia, że projekt graficzny powstają w podobnej stylistyce. Stosowanym obecnie modelem są bezszeryfowe fonty, które dobrze wyglądają zarówno w druku, jak i na wyświetlaczach o zróżnicowanej rozdzielczości.
Firmy rezygnują z wyróżniającego się logo
Obecnie, znaczenie nie ma już logotyp, czyli zapis nazwy, a znak graficzny (sygnet). To na jego podstawie klienci żyjący w erze mobilnej identyfikują markę. Z tego powodu, wiele firm rezygnuje z pełnego logo mając świadomość, że więcej zyskają stawiając na zminimalizowaną wersję.